چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: پادشاهی بهرام کرمانشاه و استقرار سپاه سوم در کابل

درپی درگذشت شاپور سوم، یازدهم مارس سال 388 میلادی‌ (بیستم اسفند) بهرام، برادر او و حکمران خطه کرمان، شاه ایران زمین شد و به‌دلیل علاقه‌ای که به کرمان داشت در همه عمر لقب «کرمانشاه» را برای خود حفظ کرد.

مورخان رومی نیز در کتاب‌های خود او را «بهرام کرمانشاه» نوشته‌اند. از کارهای مهم او امضای یک معاهده صلح با امپراتوری روم است. این شاه ساسانی به‌دلیل آگاهی‌های فراوان از وضعیت مناطق آن سوی مرزهای شرقی، استانداران استان‌های خاوری را از میان ژنرال‌های ارتش انتخاب کرد و کابل را پایگاه سپاه سوم ایران قرارداد.

تظاهرات ساختگی میدان توپخانه!

بیستم اسفند 1296 برای سومین بار ظرف 11 روز چند صد نفر در میدان توپخانه (مقابل ساختمان بانک انگلیسی وقت) اجتماع کردند و بر ضد‌دولت لندن شعار دادند. گردانندگان این تظاهرات خواستار آن بودند که لندن مانند روسیه قرارداد تقسیم ایران - سازش‌نامه مورخ اوت 1907 سن پترزبورگ منعقده میان انگلستان و روسیه- را لغو کند و نظامیانش را خارج سازد.

تحولات بعدی نشان داد که این تظاهرات به اشاره سفارت لندن در تهران و با کمک ایادی مربوطه برای آماده ساختن مقدمات تنظیم قرارداد بعدی (معروف به قرارداد وثوق‌الدوله که قراربود جای سازش‌نامه سن‌پترزبورگ را بگیرد) و تحت‌الحمایه انگلستان کردن ایران و به دست گرفتن سرپرستی همه آن از سوی این دولت صورت گرفته بود.

دولت روسیه که کمونیستی شده بود سازش‌نامه سن‌پترزبورگ را لغو و نظامیان خود را از ایران فراخوانده بود و لندن که دیگری رقیبی در صحنه نمی‌دید آماده تحت‌الحمایه کردن همه ایران شده بود. چند سال بعد و پس از رد قرارداد وثوق‌الدوله در مجلس، تنی چند از افرادی که در تظاهرات توپخانه شرکت کرده بودند، گفته بودند که برای این کار هربار «2تومان» دریافت کرده بودند و اصلا نمی‌دانستند که چه می‌گویند. آنها نتوانسته بودند کسی را که به آنان 2تومان‌ها را داده بود معرفی کنند.

نامه بسیار جالب امپراتور چین به قباد ساسانی

«شیائو یان» امپراتور چین (از سال 502 تا 550 میلادی) در مارس 521 پیامی برای قباد ساسانی، شاه وقت ایران نوشت که متن آن تا به امروز باقی مانده، به بیشتر زبان‌ها ترجمه شده و یک سند تاریخی بسیار جالب است.

سفیر ویژه شیائو فاصله نانژینک تا تیسفون از طریق خجند و سمرقند را در 3ماه طی کرده بود. شیائو که بنیادگذار دودمان «لیانگ» است و 48 سال بر چین حکومت کرده در پیام خود نوشته بود: داشتن روابط نزدیک، دوستی، تفاهم و همکاری با پارسیان و استقرار نمایندگی‌های دائمی 2دولت در پایتخت‌های یکدیگر برای او یک آرزوی دیرین و تحقق آن یک موهبت است.

ما چینیان شاگردان کنفوسیوس هستیم که با زرتشت شما عقاید و نظرات مشترک داشته است. ما بودائی شده‌ایم ولی آموزش‌های انسانی، اخلاقی و فرهنگی کنفوسیوس همچون خورشید چراغ راهمان است.

استخدام‌های دولتی ما و انتصاب مقامات عینا برپایه آموزش کنفوسیوس و پس از یک امتحان دقیق صورت می‌گیرد و همچنین برنامه دانشگاه‌های ما. پیام سپس وارد امور سیاسی می‌شود و بسیار مفصل است.

ایران و چین در دوران حکومت اشکانیان روابط بسیار صمیمانه و تنگاتنگ با یکدیگر داشتند که در دوران ساسانیان ادامه یافته بود اما درگیری ایران با هون‌ها، برای مدتی راه‌های ارتباطی میان ایران و چین و به‌ویژه جاده ابریشم را در آن سوی سیحون (سیردریا) ناامن ساخته و مبادله سفیر دچار اخلال شده بود.

www.iranianshistoryonthisday.com
www.rooznamak.com

کد خبر 103201

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز